Kumla 15 juli, dag 57.
Hemma i Sverige(Kumla)!
Nu får det vara nog, tyckte jag! Efter den sista stölden efter Astrachan blev hemlangtan mer påtaglig/definitivt och jag körde 2600 km på fem dagar. Hade tänkt att köra via Kazan, norr om Astrachan och senare västerut. Men längtan hem blev för stor.
Resan från rysk-finska gränsen till Helsingfors gick i ösregn. Var naturligtvis genomsur när jag kom fram till H-fors.
Kollade omedelbart avgångarna till Stockholm med båt. Fick tre timmar i den finska huvudstaden innan båten skulle lämna kl. 17.00. Parkerade hojen på Salutorget och flanerade på stan' några timmar i sura kläder i väntan pa färjan skulle gå. Drack riktigt kaffe med mjölk och kanelbullar första gången på två månader. Hade faktiskt inte druckit kaffe på över en månad.
Vaknade tidigt på söndag morgon när färjan gick genom Stockholm's skärgård. Lämnade båten kl. 10.00 för färd mot Kumla. Edwin och Irene var där hos moster Marie, farbror Too och kusin Bettina. Många kramar blev det när jag kom fram.
Summering av resan:
- 18309 km på sadeln. Varav 1000 km stående(ont i arslet).
- Bensin Ryssland: 4.50 - 5.50 SEK / l.
- Bensin Kazakstan: 3.50 4.00 SEK / l.
- Bensinförbrukning tot. Ca: 1000 liter.
- Körde ett 24 timmarspass(1100 km) i ren vrånghet/ilska.
- Körde ett 19 timmarspass. Hittade ett hotell först kl. 03.00.
- Passerade nio tidzoner.
- Lägsta temperatur: 12 grader C + regn och blåst. Fortvarande sviter i tårna, förfrysning.
- Högsta temperatur: 42-43 grader C med full mundering.
- Altitud max: 2100 m.ö.h.
- Stoppad 13 ggr. for kontroll av dokumenten av polisen i Ryssland.
- Stoppad 4 ggr. för kontroll av dokumenten i Kazakstan. Fick böta("straff ") 100 $ US. Stämpel saknades från Immigrationmyndigheten.
- En punktering bak samt byte av slang och bakdäck.
- Två olje- och oljefilterbyten, en luftfilterrengöring + byte av tändstift en gång.
- Smörjning av kedjan varje dag utom två.
- Rengöring/tvättning av MC:n fyra ggr.
- Motorcykeln svek mig inte en endaste gång. Startade alla ggr och inga maskinella- eller andra problem.
- Hembjuden till ryssar 4 ggr. 50 motell- och hotellnätter + 2 nätter på båt.
- Bestulen tre ggr.
- Körde omkull två ggr. Backspegeln och blinkers gick sönder.
- La' hojen två ggr.
- Resan tog 57 dgr. istället för ca: 90 som planerat.
- Sjuk två dagar, lättare förkylning.
- Uttorkad/vätskebrist två ggr.
- Använde sovsäcken och liggunderlag en gång.
- Tältet kom aldrig till användning-gav bort den till en rysk Biker, Krasnojersk.
- Fiskespöt (teleskop) slängdes pga ständigt ' ivägen '.
Syfte med resan:
Äventyr och utmaning. Har alltid varit intresserad av Ryssland. Tyvärr lyckades jag inte genomföra alla etapper.
- Turen runt Bajkalsjön och resan till Azerbaijan med båt över Kaspiska havet uteblev.
- Resan till Kazan och två nätter i Viborg lyckades jag heller inte genomföra. Orsakerna finns i bloggen.
Tack alla som följt mig, bloggat och med alla -lycka till kommentarer-. Det första jag alltid gjorde när jag skulle uppdatera Bloggen, kollade om ngn. hade skrivit någonting.
Här kommer sista bilden.
Pappa Ingo är hemma igen.
Viborg 13 juli, dag 55
Forsatte resan mot St. Petersburg, 700 km fran Moskva. Det flot pa ratt bra med ett undantag. Tvarstopp! Men jag kryssade mig fram mellan fordonen och kom fram till en trafikolycka med tva trailers. Tog nagra foton och akte vidare. Framat eftermiddagen passerades St. Petersburg, ocksa via en ringled och jag korde mot Viborg. Planerade att stanna tva dagar for lite inkop och sightseeing innan jag lamnar Ryssland. Utanfor Viborg i Karelska naset var min mamma's hemtrakter innan ryssen tog Karelen.
Narmade mig centrum och spanade i sedvanlig ordning efter hotell. Fick syn pa tva rallybilar pa vag in i stan'. Sadana "rallynordar" det finns har, tankte jag kort. Hittade ett hotell och fragade efter rum. Fullbokat, sa' de. Fanns inte ett rum att uppbringa i hela Viborg. Personalen berattade att Ryska Rallyt kordes i krokarna. -Vilken otur!
Var bara att aka vidare, men inan jag lamnade staden korde jag runt lite och fotograferade. Viborg bar tydliga spar av svensfinska (-karelska) eran med Viborg slott i centrum. Jag hade en olustig kansla och kande ett vemod som krop inpa mig med vetskapen av att min mamma kom i fran dessa trakter. Och nu fick jag inte mojligheten att utforska och bekanta mig med omgivningarna. Hoppas att jag far en ny chans att resa hit. Mitt intryck i ovrigt ar en vacker och trevlig stad omgiven av vatten. Verkar finnas goda mojligheter for utflykter med bat.
Viborg besattes av ryska trupper vid tva tillfallen under andra varldskriget. Senast 1944 och tillfoll Sovjetunionen efter Parisfreden 1947.
Hittade ett motell 3 km fran finska gransen. Senare forstod jag varfor jag hade sadan otur den har dagen. Fredagen den 13:e och inte nog med det. Jag fick rum nr. 13.
En Lada som bogserar en Volvo!?
Fram- eller baksidan av olycksplatsen?
Andra sidan.
Ett trevligt kafé i Viborg vid sjon.
Viborg slott.
Bron in till stadens centrum.
I stadens centrum.
Hamnen for fritidsbatar.
Granderna i den gamla delen av stan'. -Forsta gangen jag sett kullersten i Ryssland.
Nyare delen.
?
Narmade mig centrum och spanade i sedvanlig ordning efter hotell. Fick syn pa tva rallybilar pa vag in i stan'. Sadana "rallynordar" det finns har, tankte jag kort. Hittade ett hotell och fragade efter rum. Fullbokat, sa' de. Fanns inte ett rum att uppbringa i hela Viborg. Personalen berattade att Ryska Rallyt kordes i krokarna. -Vilken otur!
Var bara att aka vidare, men inan jag lamnade staden korde jag runt lite och fotograferade. Viborg bar tydliga spar av svensfinska (-karelska) eran med Viborg slott i centrum. Jag hade en olustig kansla och kande ett vemod som krop inpa mig med vetskapen av att min mamma kom i fran dessa trakter. Och nu fick jag inte mojligheten att utforska och bekanta mig med omgivningarna. Hoppas att jag far en ny chans att resa hit. Mitt intryck i ovrigt ar en vacker och trevlig stad omgiven av vatten. Verkar finnas goda mojligheter for utflykter med bat.
Viborg besattes av ryska trupper vid tva tillfallen under andra varldskriget. Senast 1944 och tillfoll Sovjetunionen efter Parisfreden 1947.
Hittade ett motell 3 km fran finska gransen. Senare forstod jag varfor jag hade sadan otur den har dagen. Fredagen den 13:e och inte nog med det. Jag fick rum nr. 13.
En Lada som bogserar en Volvo!?
Fram- eller baksidan av olycksplatsen?
Andra sidan.
Ett trevligt kafé i Viborg vid sjon.
Viborg slott.
Bron in till stadens centrum.
I stadens centrum.
Hamnen for fritidsbatar.
Granderna i den gamla delen av stan'. -Forsta gangen jag sett kullersten i Ryssland.
Nyare delen.
?
Moskva 12 juli, dag 53.
Efter forlusten av glasogon o dyl. kande jag att det ar dags att dra nordvast, mot Moskva. Pa vagen dit korde jag genom Volgograd. Annu en jatte- och industristad. Passerade fabriker, petroindustrier och raffinaderier "i rader". Tog over en timma att ta sig igenom. Kvallen kom och dags att hitta nattharbarge. Fanns inga stader i narheten utan bara landsbygd. Korde forbi nagra barforsaljare och tankte: kanske borde fraga dem om de kanner till nat' motell eller liknande. Stannade och korde tillbaka. Blev hembjuden och jag tackade ja naturligtvis. Vi hade en jatte-trevlig kvall med god mat som Babusjka(mormor) lagat och tillbehoren som Sergey sorjde for.
Innan jag for nasta dag fick jag ett par glasogon av Babusjka som present och Sergey min ficklampa. -Jag hade ju berattat vad som har hant under resan. Det har med glasogonen borjar bli en foljetong, tror jag.
Hade 800 km kvar till Moskva och planerade vara dar vid kvallen. Mindre trafik da. Var framme vid 20-tiden och kom in pa den stora Ringleden runt Moskva, ca 150 km lang. Nu galler det att hitta vagen mot St. Petersburg. Men der vara inga problem. Det flot pa bra men livsfarligt. Flera korde rally, sick sack mellan de fem filerna. Tog tva timmar att ta sig genom och var dags att leta upp ett motell. Hittade ett smaruffigt overnattningshak och fick dela rum med tre Truckdrivers. Borjar bli van nu. Gick upp tidigt nasta dag och tog sikte pa St. Petersburg. Manga ryssar sager fortvarande Leningrad.
Kolla in den forskrackta flickan i bakgrunden.
Elena, Sergey och Babusjka.
Fick lana Elena en stund. Undrar vem som ar nojdast?
Deras hus och bil, Lada Kalina. Farval!
Enormt falt med solrosor.
Astrachan 9 juli, dag 51.
Astrachan ligger i Volgadeltat som mynnar ut i norra delen av Kaspiska havet. Utanfor hotellet ligger en kryssare fran Moskva av mindre format. Finns tydligen valdigt manga vattenvagar i Vastra Ryssland och vanligt bland ryssar att semestra pa detta vis. Staden ar inte sa stor men verkar vara ngt nedsliten utanfor stadskarnan. Paminner lite om en svensk smastad kanske. Stannar har i tva dagar for att ta det lite vackert.
Kopte lite rysk kaviar och rysk champagne skall ocksa inforskaffas for hemresan. Ja, den har ju snart varat i tva manader.
Apropa tjuvar. Nu har jag aven blivit av med mina mackglasogon och fodralet till solglasogonen. Hande pa en bensinstation. Anda holl jag kollen pa grejorna, trodde jag. Men det viktigaste ar att jag ar frisk och MC:n fortvarande spinner som en katt. Gjorde en vurpa igen forresten. Hande nar jag skulle byta spar pa en grusvag med sandvallar. Tappade kontrollen for ett ogonblick och plostligt lag jag dar. Man far inte ha for mycket sjalvfortroende. Backspegeln och blinkers gick sonder.
Drar norrut pa onsdag och har inte bestamt annu vilken vag det blir. Aterkommer med detta i nasta inlagg.
Farjan mellan Kazakstan och Ryssland.
Pontonbro i Volgadeltat.
Vy over Volga fran hotellfonstret.
Moskvakryssaren.
Ser riktigt trevligt ut.
Aqtay och Atyrau 8 juli, dag 50
15 000 km och 2 timmars tidskillnad.
Oj, Oj, en sadan "okenvecka" det har varit. Hur skall jag sammanfatta det?
Lamnade Aralsjon for nasta mal, Aqtay. Hade ca: 1200 km framfor mig pa usla vagar. For baten utgick dar till Baku. Kom dock inte sa langt. Bev stoppad av polisen vid en Checkpoint. De upptackte ganska snart att jag saknade stampeln fran Immigrationsmyndigheten. Skit ocksa, jag hade glomt anmala mig. -Straff, Straff! skrek de(samma som pa svenska). Cost you 100 dollars! skrek de andra tva poliserna. Forsokte komma ur denna situation genom att halla mig "pa mattan". Efter en halvtimmas brak var det bara att slanga fram 13 000 tenge(drygt 100 $) och vi akte till Immigration office och betalade utan kvitto forstas. Kan vara sa har i dessa lander.
Drog vidare och det var dags for lunch. Hittade ett landsvagshak av enklare snitt. Dar satt fem herrar vid ett bord pa utsidan av fiket och genast kom de fram till mig och halsade. Konstigt, tyckte jag. Hann inte mer an satta mig(fanns bara ett bord) varpa en av mannen fragade om jag hade mobil och om han kunde ringa mig. Nu blev jag misstanksam. Vill de stjala min mobiltelefon eller..... ? Jag latsades som jag inte forstod for att fa lite betanketid. Nej, jag har ingen mobiltelefon, sa' jag. Fick min mat som jag hade bestallt och forsokte ata medans de distraherade mig pa alla mojliga satt. De ville bjuda mig pa vodka, intresserade sig for min klocka och tog tom. en brodbit av ur brodkorgen. Som pa en given signal reste plostligt alla sig. De skakade hand med mig och akte ivag.
Bast jag kollar packningen. Man vet ju aldrig, tankte jag. Sag genast att ett fack var oppen pa tankvaskan och kameran var borta. Slangde mig pa MC:n utan hjalm, jacka och handskar och drog ivag efter dom som en galning. Jag hade tur for jag hade fragat innan vart de skulle aka och dessutom var vagen usel(fordel mig). Fick kontakt med bilen efter nagra minuter och i samma ogonblick fick de mote med en langtradare som virvlade upp ett moln av damm och plostligt dyker jag upp jamsides dem. -Forsta gangen jag sag fem fogelholkar i en BMW. Jag skrek, ge mig kameran! pa svenska kom jag pa senare i upphetsningen. En av killarna i baksatet bojde sig fram och tog fram kameran och glasogonen. Tog de glasogonen ocksa? Fick grejorna i farten. Fraga mig inte hur det gick till!? Gissa om jag var nojd nar jag akte tillbaka och avslutade min lunch.
Narmade mig oknen och temperaturen steg dramatiskt. Kampade pa dar i varmen och hittade ett motel. For vidare nasta dag, laddad med vatten. For idag blir det riktigt varmt. Kampade pa och borjade leta efter ett motel framat kvallen. At middag kl halv tio pa kvallen. Forsokte fjaska lite med vardinnan om husrum men gick bet. Korde till kl halv tre pa morgonen, da hittade jag ett motell och sov fem timmar. Nasta dag, eftermiddag var jag antligen framme i Aqtay.
Tog reda pa nar baten skulle ga. Visade sig att den var kvar i Baku och men den skulle lamna hamn redan idag.
Nasta dag gick jag till Agency. Fick besked att den var kvar i Baku men den skulle ga ikvall. Mitt talamod sattes pa harda prov. Har den inte lamnat Baku i kvall reser jag vidare till Atyrau nasta dag. Foljande dag forsokte turista lite och gick ner till havet och badade och solade lite. Gick till agenten pa eftermiddagen och samma besked igen. Nu lamnar jag denna j...la halan och drar vidare. Halv atta pa kvallen akte jag och korde 24 timmar i strack till Atyrau 1100 km, nordostra hornet av Kaspiska havet.
Vid ett tillfalle pa natten va' jag nastan lipfardig. Korde ikapp en konvoj med nya lastbilar i ett enormt dammoln. Tar det aldrig slut? Kanske 40-50 lastbilar passerades. Tog en halvtimma tror jag. Jag var tackt av kilovis med damm. Gissa om jag var skitig. Tog raka vagen till en Car Wash. Kande mig ganska mosig den kvallen.
Atyrau var en trevlig bekantskap. Rent och snyggt, frascha hotell och restauranger och promenader bada sidor om floden. Stannar har en natt och tar riktning mot Astrachan, Ryssland.
Aqtay, kaspiska havet. 15 min. promenad fran hotellet.
Brinnande lastbil 30 min fran Atyrau.
Sov dar en natt i Atyrau.
Mycket skit pa vagarna.
Phu...
Lagens vaktare.
Lite trevligt ocksa.
Mjod(honung)
Stolt mackagare. Fanns bara 80-oktanig bensin. Funkar, jag lovar!
Vagkrog...
och famil, Azerbadjianer.
Mamman skojar med vodkaflaskan.
En annan mamma.
Blivande mamma.
Motell.
Kafe/Motell. Antalet stjarnor varierar ngt.
Aven maten.
Nagra bilder ur arkivet. Farbror Too blir aldrig nojd.
Mera lackerheter. Fisk star pa menyn.
Aralsjon 2 juli, dag 44.
Hej, igen. Har kommit fram till Aralsk, Aralsjon. Tog tre dagar fran Alma Ata att ta sig hit. Tyvarr blev det inget tur upp i bergen. Maste ha en guide for vagarna ar obefintliga och dessutom saknas dom pa den vagatlas jag har.
Storre delen av redan hit gick paralellt med en bergskedja som skiljer Kasakstan och Kirgistan at. Tyvarr kan jag inte namnet pa den. Naturligtvis blev det nagra stopp efter vagen med luncher och overnattningar. Forsoker ata soppor for att fa vatska och salt. Svettas kopiost.
Tog en hel del bilder pa den forna hamnen i Aralsk och akte aven till den lilla byn Tastybek, 70 km fran Aralsk med batarna pa stranden. Tyvarr fick jag aldrig se Aralsjon for den ar sa langt bort och vagar saknas.
Tva stora floder rinner ut i Aralsjon. Utlopp saknas. Reglering sker genom tillflode- och naturlig avdunstning av vattnet.
Nedan en av de otaliga kanaler som rinner ut till konstbevattnings-omradena i oknen och aven bildas det stora vatmarkersomraden. Nyttan med detta? Darav sankt vattenniva i Aralsjon.
Hamnen i Aralsk.
Hotellet 100 m fran hamnen.
Vid byn Tastybek.
+ 40 grader.
Sjobottnen bestar av grus, salt och snackor.
Konkurrens om skuggan.
Fotografen.
Byn och den forna sjon i bakgrunden
Dricksvatten fran byn.