Alma Ata 28 juni, dag 40
Har nu kommit fram till Alma Ata, sodra Kazakstan. Tidskillnaden ar 4 timmar och 10 000 km har korts.
Stannar har nagra dagar och om det blir fint vader aker jag upp i bergen och fotograferar lite.
Hade 2 overnattningar pa vagen hit. Stannade till i en by som heter Tchar. Tyvarr blev jag av med mina glasogon.
Glomde dem pa toaletten pa hotellet. Kom tillbaka en halvtimma senare och da var de redan borta. Finns inget mer sannare uttryck, Tillfallet gor tjuven. Jag har mina "mackglasogon" och de far duga sa lange.
Stotte pa en tysk pa motorcykel, Mario som var pa vag till Mongoliet. Vi pratade sakert en timma mitt pa landsvagen och bytte lite erfarenheter och tips. Tyvarr var batteriet slut i min kamera men han lovade att skicka en bild han tog pa oss i september.
Senare samma dag traffade jag en rysk Biker och vi hade samma mal sa vi slog folje. Han berattade for mig att han arbetat som skeppare pa en fiskebat uppe i Murmansk i 22 ar. Hade salde baten forra aret och nu gatt i pension, 54 ar gammal. Vi hangde ihop tva dagar och delade rum pa ett motell en natt. Vi pratade inte sa mycket men vi trivdes anda i varandras sallskap. Vara vagar skildes at nagra mil fora Alma Ata for han skulle vidare till Kirgistan.
Ryggen, den blir bara battre o battre.
Kazakstanska lastbilschaufforer vid ett fik.
Kazakstanska sedlar, Tenge. Ar dom inte vackra?
Tva andra snubbar pa samma fik.
Ar den grym eller...
Vi grabbar har ju lite svart att gora tva saker samtidigt.
Endast diesel och 1 liter kvar i tanken. Hur loser jag det?
Killarna har hjalpte mig och deras klassiska Moskwitch. Ar det inte taget som ur en 70-talsfilm med Steve Mcqueen?
Soppan som raddade mig ur denna situation. Tyvarr sprang kvinnorna ivag och gomde sig.
Ar kanske inte sa vana vid framlingar?
Blev bjuden pa vodka pa ett hotell. Rysk vodka skulle det vara, enligt Herrarna.
Nikolaij, russian Biker.
34 grader varmt.
Dagens lunch.
Toyota Landcruiser och andra SUV:ar ska det vara.
Vy fran hotellfonstret. Dessa berg tankte jag aka upp till om vadrets makter tillater. Men just nu regnar det.
Pavlodar 24 juni, dag 36.
Lamnade Novosibirsk pa midsommardagen for att styra kosan mot Kazakstan. Egentligen ca. 10 dagar fore den ursprungliga planen, for turen runt Bajkalsjon blev inte av som bekant. Synd, tycker jag. Det blev varmare ju langre dag led. Hade tagit sikte pa Karasok, 50 km fran gransen och det blev hela dan' pa sadeln. Framat sen eftermiddag var det sa varmt att jag var tvungen att kora med hjalmvisiret oppet och jackan uppknappt och anda svettades jag. Flugor o annat flygfa bombaderade ansiktet och brostet. Tyvarr sa fuskade jag med dricksvattnet, sa jag var mer eller mindre uttorkad nar jag kom fram. Hittade ett gastiniza (hotell) m. h. a. en lokal taxi.
Under kvallen drack jag 2 liter vatten, 3 pepsi, 2 ol och vatskebalansen aterstalld. Gick nog pa toaletten bara en gang den kvallen. Det visade sig att det hade varit 38 grader varmt.
Nasta dag skulle jag antra gransen till Kazakstan. Tittade pa kartan tillsammans med tanterna pa hotellet. "Den vagen skall du kora", sa de'. Nar resan paborjades kom regnet "som vanligt", tyckte jag.
Mitt storsta bekymmer den dagen var; hoppas att det loser sig med VISA:t, for det skulla forst galla fr. o. m. 5 juli.
Jag skulle fa andra beskymmer, visade det sig. Korde ca. 10 km pa asfalt och upptackte att hojen borjade vingla lite i en kurva. Punktering! Det var lite luft i bakdacket. Jag akte vidare och asfalten hade overgatt till grus. Nar jag kom in pa grusvagen borjade hela hojen svaja. Det visade sig att det var snorhalt. Gick knappt att kora och jag sankte hastigheten till 30-40 km/h. Plostligt korde jag omkull och la' mig pa sidan i leran pa vagen. Lag under hojen fastklamnd. Stangde av motorn och bensinkranen med vansterhand. Den var ju fri. Lyckade komma loss och kande att nat' hade gatt sonder under hoger skulderblad. Lossade all packning for att lyfta upp MC:n. Lyfte upp den, vet inte hur. For dels var den tung och dels jag skadad. Fick iordning pa alla saker sa smaningom och kom ivag. Fick kora 30 km i diket for jag riskerade inte att aka omkull igen. Hur jag sag ut har jag inget kort pa for jag var fullstandigt nerkletad av lera pa hoger sida fran topp till ta. Kom till gransen till slut och det loste sig VISA och ovriga handlingar. Hade fler beskymmer. Punkteringen. Lyckade kora fram till Pavlodar pa punktering sista biten. Lag pa tanken och korde. Ngt. vingligt. Kom fram till en Car wash. Fick spolat MC:n och mig med hogtryckspolning.
Fick hjalp att ta mig vidare till en dacksverkstad. Fick instruera killarna for dom hade aldrig bytt dack pa en MC.
Kl 9 pa kvallen var allt klart med hojen och incheckning pa hotellet. Gissa om det smakade med middag och nagra ol. For jag hade knappt druckit och an mindre atit nat' den dagen.
Lite bilder pa elandet bl. a!
P.S.Tack alla som har varit inne pa bloggen och foljt mig och skrivit.
Forsta vurpan.
Helt utan grepp.
Snorhalt.
30 km i dikesrenen.
Tullpoliserna som kollade mitt bagage. Kolla in kaggen!
Hej da och lycka till!
Grabbarna pa dacksverkstaden.
Kryllade av kackerlackor pa golvet. Njaa.. fem st kanske. Upp med grejorna pa bord och stolar.
Novosibirsk Midsommarhelgen
Har kommer nat' du gillarTommy(Too), det ar jag helt overtygad om!
Tunnelbanestation.
Novosibirsk.
Oj, har va' tva till!
Sjo, 100 km soder om Novosibirsk.
Speceriaffar.
Proletarskichi, ett gammalt jordbrukskollektiv.
Passerade stora vetesfalt i timmar.
Krasnojarsk 19 juni ,dag 31.
Blev vackt ar receptonisten som berattade att; du maste lamna hotellet fore 8.00, annars far du betala 1100 rubel till. Jag fostod ingenting. Tydligen hade de flera tariffer? -Short time hotel- kanske!? Upp ur sangen och slanga ihop alla prylar. Satt pa hojen 8.30 och var pa vag till forsta narmsta kafe' for frukost. Det gick mot eftermiddag, blev ikappkord av tva Bikers. Vi slog folje till Krasnojarsk och nar vi kom fram blev jag hembjuden till en av grabbarna.
Han hette Slava och hans kompis Ilija. Vi hade en trevlig kvall tillsammans. En tur pa stan' med trampcyklar som vi hyrde. Senare pa kvallen drack vi nagra ol och tjotade. Han som jag bodde hos var professionell dansare och arbetade aven som koreograf. Den kroppen var inte att leka med! Slava hade en van, journalist som hade varit i Tjernobyl 20 ar efter haveriet och fotograferat. Fick ett 50-tal bilder sparat pa mitt Memory stick. Oerhort starka bilder.
Nasta morgon kom jag ivag ganska tidigt, for jag hade bestamt mig for att kora till Novosibirsk pa en dag, 730 km.
Blev eskorterad ut ur stan' sa att jag kom ivag riktigt.
Snickargladje i byn "ingenstans"
Hemmabygge?
En av de enormt stora industrianlaggningar i Sibirien.
Floden Jenisej i bakgrunden.
Novosibirsk 21 juni, dag 33.
Nu ar tidskillnaden 5 timmar. Ar ungefar 1000 km nordost om den sista grona pricken, i Novosibirsk.
Novosibirsk ar en av de storre staderna i Ryssland. Ca 2.5 miljoner manniskor. Det marktes nar jag narmade mig staden i gar kvall kl. 10. Tog en halvtimma att komma till centrum, fast ingen trafik. Klockan halv tva pa natten var allt avklarat. Ska inte beratta om hur mkt j..a strul det var. Stannar har till lordag, da bar det vidare till/mot Kazakstan.
Jag hor av mig sa fort jag har access till dator.
Beslagtagna fordon av granspolisen. Viktigt att ha dokumenten iordning
Ryssland ar en federation som bestar av ett antal regioner. Det gar inte passera gransen
utan att polisen star dar med ett vakande oga.
Jag fragade en ryss om Lenin eller Gagarin ar den stora folkhjalten.
Fick till svars: officiellt ar det Alexander Pusjkin. Men vad folket tycker, vet jag ej! Svarade han.
Vem har du som folkhjalte? fragade jag. Mig sjalv.
Bajkalsjon 16 juni, dag 28
Har kommer bilderna fran Bajkal(region).
Vy pa Bajkalsjon.
Dito.
En lokal formaga eller...?
Hockeyrinkar vanligt forekommande.
Torggummor.
En till.
Fiskforsaljning vid Bajkalsjon. Omul bl. a. Kan det vara en slakting till sik. Nan' som vet?
Gadda finns inte i bajkalsjon.
Irkutsk 16 juni, dag 28
Ar redan framme i Irkutsk! Jaa, blev lite andrade planer.
Var pa vag norrut ut i hallande regn. Stannade till vid ett kafe'. Pratade med nagra Truckdrivers. De avradde mig att kora runt Bajkalsjon. Det hade kommit mycket regn senaste veckan. Vattennivan hade stigit kraftigt i backar och aar uppe i bergen (broar saknas). -Det var inte svart att overtyga mig, for jag var nog lite missmodig i de laget. Jag var blot, nerkyld och hungrig. Stannade dar nagra timmar for att morska upp mig lite..
Gav mig ivag trots att det fortsatte regna. Korde nagra timmar, regnet upphorde och solen tittade fram mellan molnen. Kladerna borjade torka av fartvinden och varmen. Kom fram till en ort som heter Baykalsk som visade vara en sportort. Fanns en skidbacke for utforsakning, tva hockeyrinkar, sporthall, simhall osv. Och ett sporthotell
forstas och dar tog jag in. Stannade i Baykalsk en natt. At en go middag, kyckling med rakcocktail som forratt och som skoljdes ner med tva ryska pilsener. Gick sen hem och la mig nojd och belaten.
Nasta morgon gick jag en liten torgrunda och tittade pa folklivet och tog nagra foton.
Pratade med ett par, som berattade lite om Bajkalsjon. Just nu ar ca: 6 grader. Framat augusti ar 12- 14 grader och forst da badar folk i sjon. I december lagger isen sig. Vintertid blaser det mycket och snon yr och slipar isen till blankis. Hela sjon ar omgardad av hoga berg. Finns en fisk, Omul som ar popular matfisk som fangas med nat. Sjon ar 650 km lang och ar 60 km som bredast. 1650 m djup och siktdjup 30 m i maj, juni. Tyvarr finns det en vaneforestallning hos ryssarna att man kan slanga skrap i sjon och nedbrytningen sker snabbt?
Framat lunchtid drog jag mot Irkutsk. Hade 150 km framfor mig. Idag passerades 5000 km sen start forresten.
Stannade till vid nagra stand efter vagen. Fisk saldes i alla dess former. Kopte en rokt firre ,Omul. Blir inte storre an 25 cm. Den var fantastiskt god. Det basta jag atit pa lange.
Kom fram till Irkutsk och borjade leta efter hotell. Hittade endast lyxhotell. Sa det var bara att dra vidare till en annan stad efter vagen och landade i Angarsk. 50 km nordost om Irkutsk. Blev "inregnad" har i tva dagar. Drar vidare pa sondag till Krasnojarsk om uppehall. Raknar med att vara dar pa tisdag eller onsdag.
Kan tyvarr inte lagga in bilder for datorn har ej kapacitet, endast 5 KB/s. Vi hors, Ingemar.
Ulan Ude 350 km vaster om Chita(5:e pricken) 13 juni, dag 25.
Anlande Ulan Ude igar eftermiddag efter en resa i regn, motvind och kallt. Bara 12 grader.
Lamnade Chita i mandags(forrgar). Var "pa kant" med hotellpersonalen, bara gnall o gny. Vad jag an sa' skakade de bara pa huvudet. Inte nog med det, penninghungriga var dom ocksa. Skont att komma fran skit-hotellet!
Samma dag stannade jag till vid ett kafe' efter 2 timmars korning for det regnade sa! Blev sittade dar 3 timmar i vantan pa att regnet skulle upphora.Timmarna gick fort for folk var nyfikna pa mig som kom o gick. Gav mig ivag sen eftermiddag i regnet och korde nagra timmar. Helt plostligt var bensinen slut-inte riktigt men fick sla pa Reserven. Hade kort med choken pa. Hade ju raknat med att bensinen skulle racka fram till nasta mack. Korde i princip pa tomgang i 6 mil. Kom fram till macken och konstaterade att det var endast 3 dl kvar. Lite flyt skall man ha!
Tog in pa ett sjaskigt hotell-endast 170 rubel(50 SEK) vid en by, Hilok utmed Transsiberiska Jarnvagen. Vad gor det! Det var en varm dusch och mat ville jag ha'. Varm dusch fanns men maten saknades. Jag gjorde en Varma Koppen. Lade mig ilte smahungrig. Godnatt.
Kom fram till Ulan Ude. Letade upp ett hotell i vanlig ording och checkade in. Gick o lade mig tidigt.
Idag, onsdag har gatt i " Flytets tecken", inget strul:
- har bytt olja, oljefiter, tandstift och rengjort luftfilter hos en bilmekaniker.
- skickat ett paket med roliga saker till Edwin.
- hittade ett Internetkafe' ganska snabbt, och har sitter jag nu.
Imorgon bar det ivag igen, norrover mot Bajkalsjon.
Bifogar en bunt bilder i vanlig ordning// Ingemar
Bild fran inscannad karta over Bajkalsjon. Ngn kanske kan tyda kartan!?
Morgondimman ligger tat. Kolla in elstolparna! Nedre delen ar av betong.
Och den obligatoriska statyn. -Ja, ni vet vem vid det har laget?
Ar det ngn som ser att det star Biograf?
Mekanikern.
Majoriteten av ryssar verkar vara av mongoliskt och kinesikt ursprung.
Ryssarna ar pahittiga!
Chita, 10 juni dag 22.
Rattelse. Skall vara den 5 grona priken.
Har kommit fram till Chita efter 2100 km varav 1700 pa grusvagar pa fem dagar.
Dag 1/5 av denna etapp, Raichichinsk. Akte over den enorma stalbron over floden Amor och styrde kosan vasterut. Egentligen inget intressant, bara lovskog och manga vattendrag som skulle kunna vara fina oringsvatten. Hittade ett motell efter vagen och checkade in dar. At kvallsmat. Bestallde "kotleta' och fick koldolmar!
Dag 2/5, Magdagachi. De sedvanliga morgonrutinerna och smorja kedjan pa hojen. Tog ocksa fram fiskespot for idag skulle jag dra upp ett par fina oringar, hade jag tankt. Fick en flaska vodka av motellvarden innan jag akte. Stannade till vid ett kafe' efter vagen och blev bjuden pa kaffe o pannkakor. Innan jag lamnade stallet kom husmor kom fram och gav mig nagra pannkakor till som fardkost och onskade mig Lycka Till. Hittade sa smaningom ett "fint vattendrag" och tog fram fiskeutrustningen. Provade fiskelyckan, men det var stendott. Akte vidare och nu borjade grusracet. Korde hela dagen och kom fram till en affar i en by som heter Magdagachi. Fragade efter motell men det fanns inget i den byn. Kvinnan bakom disken erbjod tak over natten och jag fick bo med hennes pappa Nikolaij, i en liten timmerstuga. Dom bjod pa mat som bestod av soppa och brod, helt ok.
Fabrik pa vagen till Magdagachi.
Bostadshus i anslutning till fabriken.
Pappa Nikolaij's stuga. Han ville inte bli fotograferad.
Dag3/5, Amazar. Vaknade av TV:n kl halv 7 var pa. Fick kaffe och brod med kalvkorvliknade palagg. Nikolaij gick tidigt for han jobbade som timmerman fastan han var 73 ar. Han hade naturligtvis byggt stugan som jag bodde i. Tog farval av familjen och fick 4 piroger att ha pa vagen. Tog en lunch och pratade med nagra av mannen som korde de "hogerstyrda bilarna" vasterut. Kvallen kom och dags att leta upp ett logi. Svangde av mot en by som lag vid en alv. Hittade en grasplatt pa 4 kvadratmeter, satte upp taltet och gjorde en Varma Koppen. Efter en stund kom det fram en yngling-runt 20. Han tittade pa flaskan med rodsprit och jag berattade att det gar inte dricka. Han ville lukta pa innehallet och gjorde sa. En doft han formodligen kande igen varpa han tog en rejal klunk. Vad i helv..... gor du? skrek jag! Efter en stund satt han pa huk och spydde. Strax efter kom det fram en man och presenterade sig som Sergey. Han hade sett hela situationen och fragade om jag ville bo hos honom och hans familj. Vi packade ihop sakerna och installerade mig i deras lillastuga. Hela familjen dukade fram mat o dryck. Maste medge att det var lite tunt med endast Varma Koppen. Vad som hande med ynglingen har jag ingen aning om.
Tilltankta nattharbarje tills Sergey kom.
Dag 4/5, Nerchinsk. Sergey vakte mig 06.40 och fick frukost med hett te till. De var ju inte mer an 12 grader i stugan. Kom ivag kl 8 och var riktigt aksugen, for nu borjar jag narma mig Chita. Stannade till efter nagra timmars korning vid ett fik och tog nat' for att ata. Pratade dar med en ryss som hade bott i Belgien och Holland. Han fragade mig om jag hade en kamera. Nar jag sade ja, gick han och hans kumpaner till bilarna??? Kom tillbaka, rustade till tanderna och en av kumpanerna tog ett kort pa oss. Dessutom drog dom nagra salvor in i skogen bara for att visa det var skarpa grejor.
Kvallen kom och jag tog in pa ett motell vid byn Nerchick. Satt och at min kvallsmat da ngn. sager Sveetich(Svensken). Det var meannen jag traffade dagen innan. Vi hade en trevlig kvall tillsammans med plockmat, ol, vodka, bastu och damer flockade runt oss som erbjod oss lite grejor till salu. Om ngn. kopte nat' fortaller inte historien.
Grabbarna Grus.
Ett av alla vagbyggen.
Trott eller?
Holl pa att krocka med en skenande hast som sparang rakt ut fran skogen. Springer prick 50 km/h.
Dag 5/5, Chita. Vaknade kl 10, lite smaseg. Tog en stoddig frukost med stekt agg, korv och kaffe till med mkt socker(kan ej fa utan socker) for att ruska av sig gardagens efterdyningar. Kom fram till Chita 250 km senare, kl 17.00. Hittade ett hotell(Dauria), skaplig klass. Pa vagen dit inne i Chita tog polisen mig i orat for jag korde utan hjalm(traffikstockning och 30 grader varmt) och pa trottoaren till hotellet. Gick en snabbrunda for att scanna av staden. Mitt i stan' lag ett enormt torg som det gor i ryska stader. Tog nagra kort. Kom isang tidigt den kvallen.
Nasta morgon var sondag. Skulle skaffa karta for nasta etapp men affarerna var stangda, och foljande dag ar
ocksa stangt, Ryska Nationaldagen. Jag far aka utan karta. Och nedan lite bilder igen.
Ryskt stal.
Lenin.
Rysk kyrka. Kupolerna ar tackta av 24 karats bladguld.
Lite persedelvard.
Och ett bildcoullage fran grusresan.
Bjod mig pa lunch.
Varldsmastare i Isracing. Kombatant med Posa Sirenius. Tranare idag.
Chabarovsk, 4 juni dag 16.
Anlande igar kvall kl 23.00 efter 13 timmars korning och 780 km. Trasmak eller?
Ibland stod jag upp och korde. Jobbigt det ocksa for fartvinden i brostet.
Vagen 90 % asfalt med halor och 10 % grus, makadam och stenbumligar (punkteringen
ligger o lurar i vassen) och for att inte tala om dammet pa grusvagarna. Passerade
minst 50 poliskontroller och lyckades slinka igenom alla.Obegripligt!?
Akte i ett lovskogsbalte som aldrig verkade ta slut som blandades med stapp. Bjorken
borjade dyka upp ungefar halvvags men barrskogen har inte synts till annu.
Resan borjade 10.30, ca: 15 grader i luften och nu skall fajten med de "kriminella" borja.
Men dom var snalla, kan berodde pa att det var sondag!?
Pa vagen norrover hade jag sallskap med ett lemmeltag av importerade begagnade
japanska hogerstyrda bilar. Praktiskt taget hela bilflottan ar hogerstyrda bilar i östra delen av Ryssland.
Framat eftermiddagen blev det 30-32 grader varmt. Flaktar gott nar man kor.
Stannade till och tankade nagra ganger och drack mycket. Sag att det finns 74-oktanig
bensin. Vilka motorer gar pa den soppan?
Nasta etapp gar till Chita 2012 km enligt kartan. Innebar att jag aker vasterut, antligen!
Tidsskillnaden ar nio timmar just nu men den kommer att vara 8 timmar i Chita.
Har kommer en flock bilder igen.
Vi ses, Ingemar.
Ja, bara att kavla upp armarna och laga skiten.
I 80 knyck. Kolla in flaskan,den tappade jag senare.
En liten paus i den 30-gradiga varmen.
Sparvagn i Chabarovsk.
Raka fina spar.
Floden Amor
Forort till Chabarovsk.
Vladivostok, 2 juni dag 14.
Igar anlande jag Vladivostok efter 3 timmars korning pa asfalt och grusvagar med varierande kondition pa underlaget. Detta ar val bara borjan antar jag? Blev stoppad av polisen tva ganger for kontroll av papperen.
Bilisterna ar i det narmaste kriminella, livsfarliga. Det ar sakrast att ligga i sin fil, byt ej om ej nodvandigt.
I Goteborg klagar vi pa daliga vagar. Det ska vi sluta med!
Nar jag kom fram fick jag en underlig lyckokansla-ett slags rus. Kandes som en drom blev verklighet plostligt. Kom ihag ifran 2:a- eller 3:e klass nar vi laste geografi. Minns valdigt val de olika staderna in varlden, speciellt Vladivostok, formodligen for att det var sa langt bort. Vladivostok har "suttit som en marla i huvudet" i manga ar och antligen kunde jag dra ut den.
Batresan gick snabbt och dar traffade jag manga manniskor som var nyfikna pa mig och undrade vad jag gjorde dar med motorcykeln. Kan saga att jag drog historien ett antal ggr pa den batresan.
Traffade bl. a. Rafik och Sergey pa baten. Rafik en riktig "Jarityp" ja ni vet ni som kanner honom. Han kommer fran Azerbaijan men ar numera ryss och bosatt i Vladivostok. Skall traffa honom och hans fru i kvall, ska bli spannande.
Har nedan foljer lite mera bilder.
Vi hors!
Ny karta.
Forsta bilden pa rysk mark och morgondimman ligger tat.
Kom fram till Zarubino 10.45 och lamnade 15.30. Mkt jobb med papperna for MC:n.
Gisa vem som ar "Jari-typen"?
Pa vag in i Vladivostok city.
Den "beromda" jarnvagsstationen.
Vid jarnvagstationen.
Vy fran stadens centrum. Notera Volvo gravmaskinen som ocksa ar en Samsung!
Samma.
Gunga med studs.
Monument over Ryska revlutionen. Se huset i bakgrunden-Vladivostok Avia(dagstidningen)
Bjornens Gossar.
Sokcho, 31 maj, dag 12
nu har jag ording pa datorn och sa nu kommer lite bilder har.
Forsta bilden pa hojen. Notera min maskot som hanger pa styret som jag fick av Edwin!
I Syd-Korea ar det gott om al.
Det ar inte fladda pingviner.
En Syd-Koreansk standardlunch sittande pa golvet.
Avkoppling, inte bara aka.
Vem har inspirerats av vem?
En glad gatuforsaljare. Nar jag berattade att jag var fran Sverige blev han helt till sig i trasorna.
Han skrek ut Henrik Laaarssooon. Nar jag sade att jag hette Larsson, trodde han mig inte.....
Pa farjan fran Sokcho till Zarubino, 150 km fran Vladivostok.
Tack for denna gang, Ingemar.