Kumla 15 juli, dag 57.

Goteborg

Hemma i Sverige(Kumla)!
Nu får det vara nog, tyckte jag! Efter den sista stölden efter Astrachan blev hemlangtan mer påtaglig/definitivt och jag körde 2600 km på fem dagar. Hade tänkt att köra via Kazan, norr om Astrachan och senare västerut. Men längtan hem blev för stor.
Resan från rysk-finska gränsen till Helsingfors gick i ösregn. Var naturligtvis genomsur när jag kom fram till H-fors.
Kollade omedelbart avgångarna till Stockholm med båt. Fick tre timmar i den finska huvudstaden innan båten skulle lämna kl. 17.00. Parkerade hojen på Salutorget och flanerade på stan' några timmar i sura kläder i väntan pa färjan skulle gå. Drack riktigt kaffe med mjölk och kanelbullar första gången på två månader. Hade faktiskt inte druckit kaffe på över en månad.
Vaknade tidigt på söndag morgon när färjan gick genom Stockholm's skärgård. Lämnade båten kl. 10.00 för färd mot Kumla. Edwin och Irene var där hos moster Marie, farbror Too och kusin Bettina. Många kramar blev det när jag kom fram.

Summering av resan:
- 18309 km på sadeln. Varav 1000 km stående(ont i arslet).
- Bensin Ryssland: 4.50 - 5.50 SEK / l.
- Bensin Kazakstan: 3.50 4.00 SEK / l.
- Bensinförbrukning tot. Ca: 1000 liter.
- Körde ett 24 timmarspass(1100 km) i ren vrånghet/ilska.
- Körde ett 19 timmarspass. Hittade ett hotell först kl. 03.00.
- Passerade nio tidzoner.
- Lägsta temperatur: 12 grader C + regn och blåst. Fortvarande sviter i tårna, förfrysning.
- Högsta temperatur: 42-43 grader C med full mundering.
- Altitud max: 2100 m.ö.h.
- Stoppad 13 ggr. for kontroll av dokumenten av polisen i Ryssland.
- Stoppad 4 ggr. för kontroll av dokumenten i Kazakstan. Fick böta("straff ") 100 $ US. Stämpel saknades från Immigrationmyndigheten.
- En punktering bak samt byte av slang och bakdäck.
- Två olje- och oljefilterbyten, en luftfilterrengöring + byte av tändstift en gång.
- Smörjning av kedjan varje dag utom två.
- Rengöring/tvättning av MC:n fyra ggr.
- Motorcykeln svek mig inte en endaste gång. Startade alla ggr och inga maskinella- eller andra problem.
- Hembjuden till ryssar 4 ggr. 50 motell- och hotellnätter + 2 nätter på båt.
- Bestulen tre ggr.
- Körde omkull två ggr. Backspegeln och blinkers gick sönder.
- La' hojen två ggr.
- Resan tog 57 dgr. istället för ca: 90 som planerat.
- Sjuk två dagar, lättare förkylning.
- Uttorkad/vätskebrist två ggr.
- Använde sovsäcken och liggunderlag en gång.
- Tältet kom aldrig till användning-gav bort den till en rysk Biker, Krasnojersk.
- Fiskespöt (teleskop) slängdes pga ständigt ' ivägen '.

Syfte med resan: 
Äventyr och utmaning. Har alltid varit intresserad av Ryssland. Tyvärr lyckades jag inte genomföra alla etapper.
- Turen runt Bajkalsjön och resan till Azerbaijan med båt över Kaspiska havet uteblev. 
- Resan till Kazan och två nätter i Viborg lyckades jag heller inte genomföra. Orsakerna finns i bloggen.

Tack alla som följt mig, bloggat och med alla -lycka till kommentarer-. Det första jag alltid gjorde när jag skulle uppdatera Bloggen, kollade om ngn. hade skrivit någonting.

Här kommer sista bilden.
Pappa Ingo är hemma igen.

image210

Viborg 13 juli, dag 55

Forsatte resan mot St. Petersburg, 700 km fran Moskva. Det flot pa ratt bra med ett undantag. Tvarstopp! Men jag kryssade mig fram mellan fordonen och kom fram till en trafikolycka med tva trailers. Tog nagra foton och akte vidare. Framat eftermiddagen passerades St. Petersburg, ocksa via en ringled och jag korde mot Viborg. Planerade att stanna tva dagar for lite inkop och sightseeing innan jag lamnar Ryssland. Utanfor Viborg i Karelska naset var min mamma's hemtrakter innan ryssen tog Karelen.
Narmade mig centrum och spanade i sedvanlig ordning efter hotell. Fick syn pa tva rallybilar pa vag in i stan'. Sadana "rallynordar" det finns har, tankte jag kort. Hittade ett hotell och fragade efter rum. Fullbokat, sa' de. Fanns inte ett rum att uppbringa i hela Viborg. Personalen berattade att Ryska Rallyt kordes i krokarna. -Vilken otur!
Var bara att aka vidare, men inan jag lamnade staden korde jag runt lite och fotograferade. Viborg bar tydliga spar av svensfinska (-karelska) eran med Viborg slott i centrum. Jag hade en olustig kansla och kande ett vemod som krop inpa mig med vetskapen av att min mamma kom i fran dessa trakter. Och nu fick jag inte mojligheten att utforska och bekanta mig med omgivningarna. Hoppas att  jag far en ny chans att resa hit. Mitt intryck i ovrigt ar en vacker och trevlig stad omgiven av vatten. Verkar finnas goda mojligheter for utflykter med bat.
Viborg besattes av ryska trupper vid tva tillfallen under andra varldskriget. Senast 1944 och tillfoll Sovjetunionen efter Parisfreden 1947.
Hittade ett motell 3 km fran finska gransen. Senare forstod jag varfor jag hade sadan otur den har dagen.  Fredagen den 13:e och inte nog med det. Jag fick rum nr. 13.

En Lada som bogserar en Volvo!?

image197

Fram- eller baksidan av olycksplatsen?
image198

Andra sidan.
image199

Ett trevligt kafé i Viborg vid sjon.
image201

Viborg slott.
image202
 
Bron in till stadens centrum.
image209

I stadens centrum.
image203

Hamnen for fritidsbatar.
image204

Granderna i den gamla delen av stan'. -Forsta gangen jag sett kullersten i Ryssland.
image205

Nyare delen.
image206

?
image207

Moskva 12 juli, dag 53.

Moskva

Efter forlusten av glasogon o dyl. kande jag att det ar dags att dra nordvast, mot Moskva. Pa vagen dit korde jag genom Volgograd. Annu en jatte- och industristad. Passerade fabriker, petroindustrier och raffinaderier "i rader". Tog  over en timma att ta sig igenom. Kvallen kom och dags att hitta nattharbarge. Fanns inga stader i narheten utan bara landsbygd. Korde forbi nagra barforsaljare och tankte: kanske borde fraga dem om de kanner till nat' motell eller liknande. Stannade och korde tillbaka. Blev hembjuden och jag tackade ja naturligtvis. Vi hade en jatte-trevlig kvall med god mat som Babusjka(mormor) lagat och tillbehoren som Sergey sorjde for.
Innan jag for nasta dag fick jag ett par glasogon av Babusjka som present och Sergey min ficklampa. -Jag hade ju berattat vad som har hant under resan.  Det har med glasogonen borjar bli en foljetong, tror jag.
Hade 800 km kvar till Moskva och planerade vara dar vid kvallen. Mindre trafik da. Var framme vid 20-tiden och kom in pa den stora Ringleden runt Moskva, ca 150 km lang. Nu galler det att hitta vagen mot St. Petersburg. Men der vara inga problem. Det flot pa bra men livsfarligt. Flera korde rally, sick sack mellan de fem filerna. Tog tva timmar att ta sig genom och var dags att leta upp ett motell. Hittade ett smaruffigt overnattningshak och fick dela rum med tre Truckdrivers. Borjar bli van nu. Gick upp tidigt nasta dag och tog sikte pa St. Petersburg. Manga ryssar sager fortvarande Leningrad.

Kolla in den forskrackta flickan i bakgrunden.
image191

Elena, Sergey och Babusjka.
image192

Fick lana Elena en stund. Undrar vem som ar nojdast?image193

Deras hus och bil, Lada Kalina. Farval!
image195

Enormt falt med solrosor.
image196

Astrachan 9 juli, dag 51.

Astrachan

Astrachan ligger i Volgadeltat som mynnar ut i norra delen av Kaspiska havet. Utanfor hotellet ligger en kryssare fran Moskva av mindre format. Finns tydligen valdigt manga vattenvagar i Vastra Ryssland och vanligt bland ryssar att semestra pa detta vis. Staden ar inte sa stor men verkar vara ngt nedsliten utanfor stadskarnan. Paminner lite om en svensk smastad kanske. Stannar har i tva dagar for att ta det lite vackert.
Kopte lite rysk kaviar och rysk champagne skall ocksa inforskaffas for hemresan. Ja, den har ju snart varat i tva manader.
Apropa tjuvar. Nu har jag aven blivit av med mina mackglasogon och fodralet till solglasogonen. Hande pa en bensinstation. Anda holl jag kollen pa grejorna, trodde jag. Men det viktigaste ar att jag ar frisk och MC:n fortvarande spinner som en katt. Gjorde en vurpa igen forresten. Hande nar jag skulle byta spar pa en grusvag med sandvallar. Tappade kontrollen for ett ogonblick och plostligt lag jag dar. Man far inte ha for mycket sjalvfortroende. Backspegeln och blinkers gick sonder.
Drar norrut pa onsdag och har inte bestamt annu vilken vag det blir. Aterkommer  med detta i nasta inlagg.

Farjan mellan Kazakstan och Ryssland. 
image183

Pontonbro i Volgadeltat.
image184

Vy over Volga fran hotellfonstret.
image185

Moskvakryssaren.
image186

Ser riktigt trevligt ut.
image187

Aqtay och Atyrau 8 juli, dag 50

Aqtau
15 000 km och 2 timmars tidskillnad.

Oj, Oj, en sadan "okenvecka" det har varit. Hur skall jag sammanfatta det?
Lamnade Aralsjon for nasta mal, Aqtay. Hade ca: 1200 km framfor mig pa usla vagar. For baten utgick dar till Baku. Kom dock inte sa langt. Bev stoppad av polisen vid en Checkpoint. De upptackte ganska snart att jag saknade stampeln fran Immigrationsmyndigheten. Skit ocksa, jag hade glomt anmala mig. -Straff, Straff! skrek de(samma som pa svenska). Cost you 100 dollars! skrek de andra tva poliserna. Forsokte komma ur denna situation genom att halla mig "pa mattan". Efter en halvtimmas brak var det bara att slanga fram 13 000 tenge(drygt 100 $) och vi akte till Immigration office och betalade utan kvitto forstas. Kan vara sa har i dessa lander.
Drog vidare och det var dags for lunch. Hittade ett landsvagshak av enklare snitt. Dar satt fem herrar vid ett bord pa utsidan av fiket och genast kom de fram till mig och halsade. Konstigt, tyckte jag. Hann inte mer an satta mig(fanns bara ett bord) varpa en av mannen fragade om jag hade mobil och om han kunde ringa mig. Nu blev jag misstanksam. Vill de stjala min mobiltelefon eller..... ? Jag latsades som jag inte forstod for att fa lite betanketid. Nej, jag har ingen mobiltelefon, sa' jag. Fick min mat som jag hade bestallt och forsokte ata medans de distraherade mig pa alla mojliga satt. De ville bjuda mig pa vodka, intresserade sig for min klocka och tog tom. en brodbit av ur brodkorgen. Som pa en given signal reste plostligt alla sig. De skakade hand med mig och akte ivag.
Bast jag kollar packningen. Man vet ju aldrig, tankte jag. Sag genast att ett fack var oppen pa tankvaskan och kameran var borta. Slangde mig pa MC:n utan hjalm, jacka och handskar och drog ivag efter dom som en galning. Jag hade tur for jag hade fragat innan vart de skulle aka och dessutom var vagen usel(fordel mig). Fick kontakt med bilen efter nagra minuter och i samma ogonblick fick de mote med en langtradare som virvlade upp ett moln av damm och plostligt dyker jag upp jamsides dem. -Forsta gangen jag sag fem fogelholkar i en BMW. Jag skrek, ge mig kameran! pa svenska kom jag pa senare i upphetsningen. En av killarna i baksatet bojde sig fram och tog fram kameran och glasogonen. Tog de glasogonen ocksa? Fick grejorna i farten. Fraga mig inte hur det gick till!? Gissa om jag var nojd nar jag akte tillbaka och avslutade min lunch.
Narmade mig oknen och temperaturen steg dramatiskt. Kampade pa dar i varmen och hittade ett motel. For vidare nasta dag, laddad med vatten. For idag blir det riktigt varmt. Kampade pa och borjade leta efter ett motel framat kvallen. At middag kl halv tio pa kvallen. Forsokte fjaska lite med vardinnan om husrum men gick bet. Korde till kl halv tre pa morgonen, da hittade jag ett motell och sov fem timmar. Nasta dag, eftermiddag var jag antligen framme i Aqtay.
Tog reda pa nar baten skulle ga. Visade sig att den var kvar i Baku och men den skulle lamna hamn redan idag.
Nasta dag gick jag till Agency. Fick besked att den var kvar i Baku men den skulle ga ikvall. Mitt talamod sattes pa harda prov. Har den inte lamnat Baku i kvall reser jag vidare till Atyrau nasta dag. Foljande dag forsokte turista lite och gick ner till havet och badade och solade lite. Gick till agenten pa eftermiddagen och samma besked igen. Nu lamnar jag denna j...la halan och drar vidare. Halv atta pa kvallen akte jag och korde 24 timmar i strack till Atyrau 1100 km, nordostra hornet av Kaspiska havet.
Vid ett tillfalle pa natten va' jag nastan lipfardig. Korde ikapp en konvoj med nya lastbilar i ett enormt dammoln. Tar det aldrig slut? Kanske 40-50 lastbilar passerades. Tog en halvtimma tror jag. Jag var tackt av kilovis med damm. Gissa om jag var skitig. Tog raka vagen till en Car Wash. Kande mig ganska mosig den kvallen.
Atyrau var en trevlig bekantskap. Rent och snyggt, frascha hotell och restauranger och promenader bada sidor om floden. Stannar har en natt och tar riktning mot Astrachan, Ryssland.

Aqtay, kaspiska havet. 15 min. promenad fran hotellet.
image179

Brinnande lastbil 30 min fran Atyrau.
image181

Sov dar en natt i Atyrau.
image182

Mycket skit pa vagarna.
image161

Phu...
image166

Lagens vaktare.
image163

Lite trevligt ocksa.
image162

Mjod(honung)
image164

Stolt mackagare. Fanns bara 80-oktanig bensin. Funkar, jag lovar!
image167

Vagkrog...
image168

och famil, Azerbadjianer.
image169

Mamman skojar med vodkaflaskan.
image170

En annan mamma.
image171

Blivande mamma.
image172

Motell.
image173

Kafe/Motell. Antalet stjarnor varierar ngt.
image174

Aven maten.
image175

Nagra bilder ur arkivet. Farbror Too blir aldrig nojd.
image176

Mera lackerheter. Fisk star pa menyn.
image178

Aralsjon 2 juli, dag 44.

Aralsj?

Hej, igen. Har kommit fram till Aralsk, Aralsjon. Tog tre dagar fran Alma Ata att ta sig hit. Tyvarr blev det inget tur upp i bergen. Maste ha en guide for vagarna ar obefintliga och dessutom saknas dom pa den vagatlas jag har.
Storre delen av redan hit gick paralellt med en bergskedja som skiljer Kasakstan och Kirgistan at. Tyvarr kan jag inte namnet pa den. Naturligtvis blev det nagra stopp efter vagen med luncher och overnattningar. Forsoker ata soppor for att fa vatska och salt. Svettas kopiost.
Tog en hel del bilder pa den forna hamnen i Aralsk och akte aven till den lilla byn Tastybek, 70 km fran Aralsk med batarna pa stranden. Tyvarr fick jag aldrig se Aralsjon for den ar sa langt bort och vagar saknas.

Tva stora floder rinner ut i Aralsjon. Utlopp saknas. Reglering sker genom tillflode- och naturlig avdunstning av vattnet.
Nedan en av de otaliga kanaler som rinner ut till konstbevattnings-omradena i oknen och aven bildas det stora vatmarkersomraden. Nyttan med detta? Darav sankt vattenniva i Aralsjon.
image145

Hamnen i Aralsk.
image146

Hotellet 100 m fran hamnen.
image147

Vid byn Tastybek.
image148

+ 40 grader.
image149

Sjobottnen bestar av grus, salt och snackor.
image150

Konkurrens om skuggan.
image151

Fotografen.
image152

Byn och den forna sjon i bakgrunden
image153

Dricksvatten fran byn.
image154

Alma Ata 28 juni, dag 40

Almaty
Har nu kommit fram till Alma Ata, sodra Kazakstan. Tidskillnaden ar 4 timmar och 10 000 km har korts.
Stannar har nagra dagar och om det blir fint vader aker jag upp i bergen och fotograferar lite.
Hade 2 overnattningar pa vagen hit. Stannade till i en by som heter Tchar. Tyvarr blev jag av med mina glasogon.
Glomde dem pa toaletten pa hotellet. Kom tillbaka en halvtimma senare och da var de redan borta. Finns inget mer sannare uttryck, Tillfallet gor tjuven. Jag har mina "mackglasogon" och de far duga sa lange.
Stotte pa en tysk pa motorcykel, Mario som var pa vag till Mongoliet. Vi pratade sakert en timma mitt pa landsvagen och bytte lite erfarenheter och tips. Tyvarr var batteriet slut i min kamera men han lovade att skicka en bild han tog pa oss i september.
Senare samma dag traffade jag en rysk Biker och vi hade samma mal sa vi slog folje. Han berattade for mig att han arbetat som skeppare pa en fiskebat uppe i Murmansk i 22 ar. Hade salde baten forra aret och nu gatt i pension, 54 ar gammal. Vi hangde ihop tva dagar och delade rum pa ett motell en natt. Vi pratade inte sa mycket men vi trivdes anda i varandras sallskap. Vara vagar skildes at nagra mil fora Alma Ata for han skulle vidare till Kirgistan.
Ryggen, den blir bara battre o battre.

Kazakstanska lastbilschaufforer vid ett fik.
image131

Kazakstanska sedlar, Tenge. Ar dom inte vackra?
image132

Tva andra snubbar pa samma fik.
image133

Ar den grym eller...
image134

Vi grabbar har ju lite svart att gora tva saker samtidigt.image135

Endast diesel och 1 liter kvar i tanken. Hur loser jag det?
image136

Killarna har hjalpte mig och deras klassiska Moskwitch. Ar det inte taget som ur en 70-talsfilm med Steve Mcqueen?
image137

Soppan som raddade mig ur denna situation. Tyvarr sprang kvinnorna ivag och gomde sig.
Ar kanske inte sa vana vid framlingar?

image138

Blev bjuden pa vodka pa ett hotell. Rysk vodka skulle det vara, enligt Herrarna.image139

Nikolaij, russian Biker.
image140

34 grader varmt.
image141

Dagens lunch.
image142

Toyota Landcruiser och andra SUV:ar ska det vara.
image144

Vy fran hotellfonstret. Dessa berg tankte jag aka upp till om vadrets makter tillater. Men just nu regnar det.
image143

Pavlodar 24 juni, dag 36.

Har nu kommit till Pavlodar, Kazakstan. Ungefar 100 km fran gransen mot Ryssland. Det har hant en hel del de senaste dygnen.
Lamnade Novosibirsk pa midsommardagen for att styra kosan mot Kazakstan. Egentligen ca. 10 dagar fore den ursprungliga planen, for turen runt Bajkalsjon blev inte av som bekant. Synd, tycker jag. Det blev varmare ju langre dag led. Hade tagit sikte pa Karasok, 50 km fran gransen och det blev hela dan' pa sadeln. Framat sen eftermiddag var det sa varmt att jag var tvungen att kora med hjalmvisiret oppet och jackan uppknappt och anda svettades jag. Flugor o annat flygfa bombaderade ansiktet och brostet. Tyvarr sa fuskade jag med dricksvattnet, sa jag var mer eller mindre uttorkad nar jag kom fram. Hittade ett gastiniza (hotell) m. h. a. en lokal taxi.
Under kvallen drack jag 2 liter vatten, 3 pepsi, 2 ol och vatskebalansen aterstalld. Gick nog pa toaletten bara en gang den kvallen. Det visade sig att det hade varit 38 grader varmt.
Nasta dag skulle jag antra gransen till Kazakstan. Tittade pa kartan tillsammans med tanterna pa hotellet. "Den vagen skall du kora", sa de'. Nar resan paborjades kom regnet "som vanligt", tyckte jag.
Mitt storsta bekymmer den dagen var; hoppas att det loser sig med VISA:t, for det skulla forst galla fr. o. m. 5 juli.
Jag skulle fa andra beskymmer, visade det sig. Korde ca. 10 km pa asfalt och upptackte att hojen borjade vingla lite i en kurva. Punktering! Det var lite luft i bakdacket. Jag akte vidare och asfalten hade overgatt till grus. Nar jag kom in pa grusvagen borjade hela hojen svaja. Det visade sig att det var snorhalt. Gick knappt att kora och jag sankte hastigheten till 30-40 km/h. Plostligt korde jag omkull och la' mig pa sidan i leran pa vagen. Lag under hojen fastklamnd. Stangde av motorn och bensinkranen med vansterhand. Den var ju fri. Lyckade komma loss och kande att nat' hade gatt sonder under hoger skulderblad. Lossade all packning for att lyfta upp MC:n. Lyfte upp den, vet inte hur. For dels var den tung och dels jag skadad. Fick iordning pa alla saker sa smaningom och kom ivag. Fick kora 30 km i diket for jag riskerade inte att aka omkull igen. Hur jag sag ut har jag inget kort pa for jag var fullstandigt nerkletad av lera pa hoger sida fran topp till ta. Kom till gransen till slut och det loste sig VISA och ovriga handlingar. Hade fler beskymmer. Punkteringen. Lyckade kora fram till Pavlodar pa punktering sista biten. Lag pa tanken och korde. Ngt. vingligt. Kom fram till en Car wash. Fick spolat MC:n och mig med hogtryckspolning.
Fick hjalp att ta mig vidare till en dacksverkstad. Fick instruera killarna for dom hade aldrig bytt dack pa en MC.
Kl 9 pa kvallen var allt klart med hojen och incheckning pa hotellet. Gissa om det smakade med middag och nagra ol. For jag hade knappt druckit och an mindre atit nat' den dagen.
Lite bilder pa elandet bl. a!
P.S.Tack alla som har varit inne pa bloggen och foljt mig och skrivit.

Forsta vurpan.

image117

Helt utan grepp.
image118

Snorhalt.
image120

30 km i dikesrenen.
image121

Tullpoliserna som kollade mitt bagage. Kolla in kaggen!
image122

Hej da och lycka till!
image123

Grabbarna pa dacksverkstaden.
image124

Kryllade av kackerlackor pa golvet. Njaa.. fem st kanske. Upp med grejorna pa bord och stolar.
image126

Novosibirsk Midsommarhelgen

Det var inte sa kul att fira midsommar sjalv. Naja, riktigt sjalv var jag inte. Var pa ett casino och hade sallskap av en man som kunde engelska. Hade faktiskt ganska trevligt. Han salde timmer till Japan. Fria drinkar, sa det blev nagra vodka och cola. Lag nagra tusen rubel plus men kvallen slutade + - noll. Forsok och toppa det pa sjalvaste Midsommarafton. Svarslaget tror jag?

Har kommer nat' du gillarTommy(Too), det ar jag helt overtygad om!
image112

Tunnelbanestation.
image113

Novosibirsk.
image114

Oj, har va' tva till!
image116

Sjo, 100 km soder om Novosibirsk.
image127

Speceriaffar.
image128

Proletarskichi, ett gammalt jordbrukskollektiv.
image129

Passerade stora vetesfalt i timmar.
image130

Krasnojarsk 19 juni ,dag 31.

Hojde tempot ngt. pa vag till Krasnojarsk. Borjade bli trakigt att bara mata mil pa landvagarna. Vagarna ar betydligt battre nu, inga grusvagar och knappt inga potthal. Kvallen innan hamnade jag i en by (klarar inte av oversattningen) som lag "ingenstans". Fann ett hotell, ganska frascht faktiskt. Snabb incheckning, en svang pa stan for att leta efter ett matstalle. Hittade ett, maten gick ner med en pilsener och sen laggdags.
Blev vackt ar receptonisten som berattade att; du maste lamna hotellet fore 8.00, annars far du betala 1100 rubel till. Jag fostod ingenting. Tydligen hade de flera tariffer? -Short time hotel- kanske!? Upp ur sangen och slanga ihop alla prylar. Satt pa hojen 8.30 och var pa vag till forsta narmsta kafe' for frukost. Det gick mot eftermiddag, blev ikappkord av tva Bikers. Vi slog folje till Krasnojarsk och nar vi kom fram blev jag hembjuden till en av grabbarna.
Han hette Slava och hans kompis Ilija. Vi hade en trevlig kvall tillsammans. En tur pa stan' med trampcyklar som vi hyrde. Senare pa kvallen drack vi nagra ol och tjotade. Han som jag bodde hos var professionell dansare och arbetade aven som koreograf. Den kroppen var inte att leka med! Slava hade en van, journalist som hade varit i Tjernobyl 20 ar efter haveriet och fotograferat. Fick ett 50-tal bilder sparat pa mitt Memory stick. Oerhort starka bilder. 
Nasta morgon kom jag  ivag ganska tidigt, for jag hade bestamt mig for att kora till Novosibirsk pa en dag, 730 km.
Blev eskorterad ut ur stan' sa att jag kom ivag riktigt.

Snickargladje i byn "ingenstans"
image105

Hemmabygge?
image106

En av de enormt stora industrianlaggningar i Sibirien.
image107

Floden Jenisej i bakgrunden.
image108

image109

Novosibirsk 21 juni, dag 33.


Novokkuznelsk

Nu ar tidskillnaden 5 timmar. Ar ungefar 1000 km nordost om den sista grona pricken, i Novosibirsk.
Novosibirsk ar en av de storre staderna i Ryssland. Ca 2.5 miljoner manniskor. Det marktes nar jag narmade mig staden i gar kvall kl. 10. Tog en halvtimma att komma till centrum, fast ingen trafik. Klockan halv tva pa natten var allt avklarat. Ska inte beratta om hur mkt j..a strul det var. Stannar har till lordag, da bar det vidare till/mot Kazakstan.
Jag hor av mig sa fort jag har access till dator.

Beslagtagna fordon av granspolisen. Viktigt att ha dokumenten iordning
Ryssland ar en federation som bestar av ett antal regioner. Det gar inte passera gransen 
utan att polisen star dar med ett vakande oga.
image110

Jag fragade en ryss om Lenin eller Gagarin ar den stora folkhjalten.
Fick till svars: officiellt ar det Alexander Pusjkin. Men vad folket tycker, vet jag ej! Svarade han.
Vem har du som folkhjalte? fragade jag. Mig sjalv.
image111


Bajkalsjon 16 juni, dag 28

Har kommer bilderna fran Bajkal(region).

Vy pa Bajkalsjon.

image94

Dito.
image95

En lokal formaga eller...?
image96

Hockeyrinkar vanligt forekommande.
image97

Torggummor.
image98

En till.
image99

Fiskforsaljning vid Bajkalsjon. Omul bl. a. Kan det vara en slakting till sik. Nan' som vet?
image103

Gadda finns inte i bajkalsjon.
image104


Irkutsk 16 juni, dag 28

Irktusk
Ar redan framme i Irkutsk! Jaa, blev lite andrade planer.
Var pa vag norrut ut i hallande regn. Stannade till vid ett kafe'. Pratade med nagra Truckdrivers. De avradde mig att kora runt Bajkalsjon. Det hade kommit mycket regn senaste veckan. Vattennivan hade stigit kraftigt i backar och aar uppe i bergen (broar saknas). -Det var inte svart att overtyga mig, for jag var nog lite missmodig i de laget. Jag var blot, nerkyld och hungrig. Stannade dar nagra timmar for att morska upp mig lite..
Gav mig ivag trots att det fortsatte regna. Korde nagra timmar, regnet upphorde och solen tittade fram mellan molnen. Kladerna borjade torka av fartvinden och varmen. Kom fram till en ort som heter Baykalsk som visade vara en sportort. Fanns en skidbacke for utforsakning, tva hockeyrinkar, sporthall, simhall osv. Och ett sporthotell 
forstas och dar tog jag in. Stannade i Baykalsk en natt. At en go middag, kyckling med rakcocktail som forratt och som skoljdes ner med tva ryska pilsener. Gick sen hem och la mig nojd och belaten.
Nasta morgon gick jag en liten torgrunda och tittade pa folklivet och tog nagra foton.
Pratade med ett par, som berattade lite om Bajkalsjon. Just nu ar ca: 6 grader. Framat augusti ar 12- 14 grader och forst da badar folk i sjon. I december lagger isen sig. Vintertid blaser det mycket och snon yr och slipar isen till blankis. Hela sjon ar omgardad av hoga berg. Finns en fisk, Omul som ar popular matfisk som fangas med nat. Sjon ar 650 km lang och ar 60 km som bredast. 1650 m djup och siktdjup 30 m i maj, juni. Tyvarr finns det en vaneforestallning hos ryssarna att man kan slanga skrap i sjon och nedbrytningen sker snabbt?
Framat lunchtid drog jag mot Irkutsk. Hade 150 km framfor mig. Idag passerades 5000 km sen start forresten.
Stannade till vid nagra stand efter vagen. Fisk saldes i alla dess former. Kopte en rokt  firre ,Omul. Blir inte storre an 25 cm. Den var fantastiskt god. Det basta jag atit pa lange.
Kom fram till Irkutsk och borjade leta efter hotell. Hittade endast lyxhotell. Sa det var bara att dra vidare till en annan stad efter vagen och landade i Angarsk. 50 km nordost om Irkutsk. Blev  "inregnad" har i tva dagar. Drar vidare pa sondag till Krasnojarsk om uppehall. Raknar med att vara dar pa tisdag eller onsdag.
Kan tyvarr inte lagga in bilder for datorn har ej kapacitet, endast 5 KB/s. Vi hors, Ingemar. 

Ulan Ude 350 km vaster om Chita(5:e pricken) 13 juni, dag 25.

Bajkalsj?

Anlande Ulan Ude igar eftermiddag efter en resa i regn, motvind och kallt. Bara 12 grader.
Lamnade Chita i mandags(forrgar). Var "pa kant" med hotellpersonalen, bara gnall o gny. Vad jag an sa' skakade de bara pa huvudet. Inte nog med det, penninghungriga var dom ocksa. Skont att komma fran skit-hotellet! 
Samma dag stannade jag till vid ett kafe' efter 2 timmars korning for det regnade sa! Blev sittade dar 3 timmar i vantan pa att regnet skulle upphora.Timmarna gick fort for folk var nyfikna pa mig som kom o gick. Gav mig ivag sen eftermiddag i regnet och korde nagra timmar. Helt plostligt var bensinen slut-inte riktigt men fick sla pa Reserven. Hade kort med choken pa. Hade ju raknat med att bensinen skulle racka fram till nasta mack. Korde i princip pa tomgang i 6 mil. Kom fram till macken och konstaterade att det var endast 3 dl kvar. Lite flyt skall man ha!
Tog in pa ett sjaskigt hotell-endast 170 rubel(50 SEK) vid en by, Hilok utmed Transsiberiska Jarnvagen. Vad gor det! Det var en varm dusch och mat ville jag ha'. Varm dusch fanns men maten saknades. Jag gjorde en Varma Koppen. Lade mig ilte smahungrig. Godnatt.
Kom fram till Ulan Ude. Letade upp ett hotell i vanlig ording och checkade in. Gick o lade mig tidigt.
Idag, onsdag har gatt i " Flytets tecken", inget strul:
- har bytt olja, oljefiter, tandstift och rengjort luftfilter hos en bilmekaniker.
- skickat ett paket med roliga saker till Edwin.
- hittade ett Internetkafe' ganska snabbt, och har sitter jag nu. 
Imorgon bar det ivag igen, norrover mot Bajkalsjon.
Bifogar en bunt bilder i vanlig ordning// Ingemar

Bild fran inscannad karta over Bajkalsjon. Ngn kanske kan tyda kartan!?

image86

Morgondimman ligger tat. Kolla in elstolparna! Nedre delen ar av betong.
image87

Och den obligatoriska statyn. -Ja, ni vet vem vid det har laget?
image88

Ar det ngn som ser att det star Biograf?
image89

Mekanikern.
image90

Majoriteten av ryssar verkar vara av mongoliskt och kinesikt ursprung.
image91

Ryssarna ar pahittiga!
image92


Chita, 10 juni dag 22.


Chita
Rattelse. Skall vara den 5 grona priken.
Har kommit fram till Chita efter 2100 km varav 1700 pa grusvagar pa fem dagar.
Dag 1/5 av denna etapp, Raichichinsk. Akte over den enorma stalbron over floden Amor och styrde kosan vasterut. Egentligen inget intressant, bara lovskog och manga vattendrag som skulle kunna vara fina oringsvatten. Hittade ett motell efter vagen och checkade in dar. At kvallsmat. Bestallde "kotleta' och fick koldolmar!
image59
Dag 2/5, Magdagachi. De sedvanliga morgonrutinerna och smorja kedjan pa hojen. Tog ocksa fram fiskespot for idag skulle jag dra upp ett par fina oringar, hade jag tankt. Fick en flaska vodka av motellvarden innan jag akte. Stannade till vid ett kafe' efter vagen och blev bjuden pa kaffe o pannkakor. Innan jag lamnade stallet kom husmor kom fram och gav mig nagra pannkakor till som fardkost och onskade mig Lycka Till. Hittade sa smaningom ett "fint vattendrag" och tog fram fiskeutrustningen. Provade fiskelyckan, men det var stendott. Akte vidare och nu borjade grusracet. Korde hela dagen och kom fram till en affar i en by som heter Magdagachi. Fragade efter motell men det fanns inget i den byn. Kvinnan bakom disken erbjod tak over natten och jag fick bo med hennes pappa Nikolaij, i en liten timmerstuga. Dom bjod pa mat som bestod av soppa och brod, helt ok.

Fabrik pa vagen till Magdagachi.

image60

Bostadshus i anslutning till fabriken.
image63

Pappa Nikolaij's stuga. Han ville inte bli fotograferad.
image64

Dag3/5, Amazar. Vaknade av TV:n kl halv 7 var pa. Fick kaffe och brod med kalvkorvliknade palagg. Nikolaij gick tidigt for han jobbade som timmerman fastan han var 73 ar. Han hade naturligtvis byggt stugan som jag bodde i. Tog farval av familjen och fick 4 piroger att ha pa vagen. Tog en lunch och pratade med nagra av mannen som korde de "hogerstyrda bilarna" vasterut. Kvallen kom och dags att leta upp ett logi. Svangde av mot en by som lag vid en alv. Hittade en grasplatt pa 4 kvadratmeter, satte upp taltet och gjorde en Varma Koppen. Efter en stund kom det fram en yngling-runt 20. Han tittade pa flaskan med rodsprit och jag berattade att det gar inte dricka. Han ville lukta pa innehallet och gjorde sa. En doft han formodligen kande igen varpa han tog en rejal klunk. Vad i helv..... gor du? skrek jag! Efter en stund satt han pa huk och spydde. Strax efter kom det fram en man och presenterade sig som Sergey. Han hade sett hela situationen och fragade om jag ville bo hos honom och hans familj. Vi packade ihop sakerna och installerade mig i deras lillastuga. Hela familjen dukade fram mat o dryck. Maste medge att det var lite tunt med endast Varma Koppen. Vad som hande med ynglingen har jag ingen aning om.

Tilltankta nattharbarje tills Sergey kom.

image65

Dag 4/5, Nerchinsk. Sergey vakte mig 06.40 och fick frukost med hett te till. De var ju inte mer an 12 grader i stugan. Kom ivag kl 8 och var riktigt aksugen, for nu borjar jag narma mig Chita. Stannade till efter nagra timmars korning vid ett fik och tog nat' for att ata. Pratade dar med en ryss som hade bott i Belgien och Holland. Han fragade mig om jag hade en  kamera. Nar jag sade ja, gick han och hans kumpaner till bilarna??? Kom tillbaka, rustade till tanderna och en av kumpanerna tog ett kort pa oss. Dessutom drog dom nagra salvor in i skogen bara for att visa det var skarpa grejor.
Kvallen kom och jag tog in pa ett motell vid byn Nerchick. Satt och at min kvallsmat da ngn. sager Sveetich(Svensken). Det var meannen jag traffade dagen innan. Vi hade en trevlig kvall tillsammans med plockmat, ol, vodka, bastu och damer flockade runt oss som erbjod oss lite grejor till salu. Om ngn. kopte nat' fortaller inte historien.

Grabbarna Grus.
image66

Ett av alla vagbyggen.
image67

Trott eller?
image68

Holl pa att krocka med en skenande hast som sparang rakt ut fran skogen. Springer prick 50 km/h.
image69
Dag 5/5, Chita. Vaknade kl 10, lite smaseg. Tog en stoddig frukost med stekt agg, korv och kaffe till med mkt socker(kan ej fa utan socker) for att ruska av sig gardagens efterdyningar. Kom fram till Chita 250 km senare, kl 17.00. Hittade ett hotell(Dauria), skaplig klass. Pa vagen dit inne i  Chita tog polisen mig i orat for jag korde utan hjalm(traffikstockning och 30 grader varmt) och pa trottoaren till hotellet. Gick en snabbrunda for att scanna av staden. Mitt i stan'  lag ett enormt torg som det gor i ryska stader. Tog nagra kort. Kom isang tidigt den kvallen.
Nasta morgon var sondag. Skulle skaffa karta for nasta etapp men affarerna var stangda,  och foljande dag ar
ocksa stangt, Ryska Nationaldagen. Jag far aka utan karta. Och nedan lite bilder igen.

Ryskt stal.

image70

Lenin.

image71

Rysk kyrka. Kupolerna ar tackta av 24 karats bladguld.
image72

Lite persedelvard.
image73

Och ett bildcoullage fran grusresan.
image74

image75

image76

Bjod mig pa lunch.
image77

image78


image79


image80


image82

Varldsmastare i Isracing. Kombatant med Posa Sirenius. Tranare idag.
image83


image84


RSS 2.0