Kumla 15 juli, dag 57.

Hemma i Sverige(Kumla)!
Nu får det vara nog, tyckte jag! Efter den sista stölden efter Astrachan blev hemlangtan mer påtaglig/definitivt och jag körde 2600 km på fem dagar. Hade tänkt att köra via Kazan, norr om Astrachan och senare västerut. Men längtan hem blev för stor.
Resan från rysk-finska gränsen till Helsingfors gick i ösregn. Var naturligtvis genomsur när jag kom fram till H-fors.
Kollade omedelbart avgångarna till Stockholm med båt. Fick tre timmar i den finska huvudstaden innan båten skulle lämna kl. 17.00. Parkerade hojen på Salutorget och flanerade på stan' några timmar i sura kläder i väntan pa färjan skulle gå. Drack riktigt kaffe med mjölk och kanelbullar första gången på två månader. Hade faktiskt inte druckit kaffe på över en månad.
Vaknade tidigt på söndag morgon när färjan gick genom Stockholm's skärgård. Lämnade båten kl. 10.00 för färd mot Kumla. Edwin och Irene var där hos moster Marie, farbror Too och kusin Bettina. Många kramar blev det när jag kom fram.
Summering av resan:
- 18309 km på sadeln. Varav 1000 km stående(ont i arslet).
- Bensin Ryssland: 4.50 - 5.50 SEK / l.
- Bensin Kazakstan: 3.50 4.00 SEK / l.
- Bensinförbrukning tot. Ca: 1000 liter.
- Körde ett 24 timmarspass(1100 km) i ren vrånghet/ilska.
- Körde ett 19 timmarspass. Hittade ett hotell först kl. 03.00.
- Passerade nio tidzoner.
- Lägsta temperatur: 12 grader C + regn och blåst. Fortvarande sviter i tårna, förfrysning.
- Högsta temperatur: 42-43 grader C med full mundering.
- Altitud max: 2100 m.ö.h.
- Stoppad 13 ggr. for kontroll av dokumenten av polisen i Ryssland.
- Stoppad 4 ggr. för kontroll av dokumenten i Kazakstan. Fick böta("straff ") 100 $ US. Stämpel saknades från Immigrationmyndigheten.
- En punktering bak samt byte av slang och bakdäck.
- Två olje- och oljefilterbyten, en luftfilterrengöring + byte av tändstift en gång.
- Smörjning av kedjan varje dag utom två.
- Rengöring/tvättning av MC:n fyra ggr.
- Motorcykeln svek mig inte en endaste gång. Startade alla ggr och inga maskinella- eller andra problem.
- Hembjuden till ryssar 4 ggr. 50 motell- och hotellnätter + 2 nätter på båt.
- Bestulen tre ggr.
- Körde omkull två ggr. Backspegeln och blinkers gick sönder.
- La' hojen två ggr.
- Resan tog 57 dgr. istället för ca: 90 som planerat.
- Sjuk två dagar, lättare förkylning.
- Uttorkad/vätskebrist två ggr.
- Använde sovsäcken och liggunderlag en gång.
- Tältet kom aldrig till användning-gav bort den till en rysk Biker, Krasnojersk.
- Fiskespöt (teleskop) slängdes pga ständigt ' ivägen '.
Syfte med resan:
Äventyr och utmaning. Har alltid varit intresserad av Ryssland. Tyvärr lyckades jag inte genomföra alla etapper.
- Turen runt Bajkalsjön och resan till Azerbaijan med båt över Kaspiska havet uteblev.
- Resan till Kazan och två nätter i Viborg lyckades jag heller inte genomföra. Orsakerna finns i bloggen.
Tack alla som följt mig, bloggat och med alla -lycka till kommentarer-. Det första jag alltid gjorde när jag skulle uppdatera Bloggen, kollade om ngn. hade skrivit någonting.
Här kommer sista bilden.
Pappa Ingo är hemma igen.

Hallå Ingo!
Välkommen hem! Har varit i Amsterdam denna veckan så jag har missat att följa det sista på resan... men nu har jag läst ikapp mig. Jag förstår att du hade hemlängtan när du var så nära hemma. "Hemresan" brukar gå fortare av någon anledning. Borta bra men hemma bäst.... Hojen får du nästan ställa upp i vardagsrummet hemma som en klenod :) Det skulle säkert Irene gilla, eller? :)
Hoppas det blir en lunch snart så du kan berätta mer om resan!
Vi hörs! /R
Grattis !!! Ingemar
Är Mycket Djupt och Stort Imponerad av Dig
men inte förvånad.
Det skall vara Duuu.
mvh Anders Fredén
Härlig bild fylld av värme...bra jobbat!
Hej Ingo!
Har last ditt aventyr med noje, for att jag och en kompis planerar ett liknande om nagra ar. Typ 2010. Finns det nagon mojlighet att komma i kontakt med dig for vi har nagra fragor...
Halsningar
Goran
goran punkt eriksson at passagen punkt se