Sokcho, 150 km nordost om Seoul, 30 maj dag 11

Kom fram till Sokcho igar som ar sista anhalt i Syd-Korea fore avresan till Vladivostok.
Gardagens tripp pa 300 km fran Yeongdeok till Sokcho tog 5 timmar med nagra stopp pa vagen. Kuststrackan paminner om vagen mellan San Fransisco och Los Angeles valdigt mycket. Boljande och varierande landskap och Stilla Havet som ligger pa.
Nar jag kom fram till Sokcho akte jag direkt till biljettkontoret for batresan till Vladivostok och kollade upp med bokning och tullrutiner. Sa den biten ar nu avklarad.
Idag har jag inte gjort nanting, utan bara gatt runt i stan o kollat lite.
Lite notiser om Korea:
-Fisk o soppor star alltid pa menyn och ris naturligtvis.
-Havet verkar vara en outtomlig kalla!? Overallt ser man fisk o skaldjur.
-Man mots ofta med ett leende.
-Koreaner ar inte smavaxta vilket jag trodde.
-Manga kan nagra ord engelska, sa det gar att kommunicera hjalpligt.
-Sno och kallt pa vintrarna och sol o bad pa somrarna. Manga sandstrander.
-Verkar vara ett valmaende land och hog materiel standard.
-Asfalterade vagar overallt och hog vagstandard.
-Trafikljusen ar placerade efter korsningarna och sen kor bilisterna mot rott och aven innan det blivit gront ofta.
-Enormt pakostade brollop. Wedding House i var och varannat kvarter.
-Kostymkladda man kraftigt berusade pa kvallarna i Seoul. Vanligt att arbetsdagen avslutas pa krogen.

Hoppas att ni har det bra darhemma.
Vi hors, Ingemar


Busan/Yeongdeok, 300/200 km sydost om Seoul 28 maj dag 9

Hej, det har hant en del sen'  sist.
Fredag, forra veckan fick jag besked av Mr Kim pa Skipping-foretaget i Seoul, att jag maste installa mig personligen hos Tullmyndigheten for att fa loss godset, for reglerna var sadana. Dessutom skulle de sista formaliteterna goras pa Skipping-firman i Busan pa mandag morgon halv 9. Antligen! tyckte jag. For nu hander det saker. Tog taget, KTX som gor 300 km/h (har bildbeviset i kameran) pa sondagen och var framme pa eftermidagen. Turistade lite i omgivningarna av hotellet som lag mitt i smeten av fiskhandeln-faktiskt en av valdens storsta fiskmarknad aven fiskhamn. Tank er! Dar var jag. Oj, oj, oj! Vart man an gick sa luktade, ja ni vet nog vad?
Mandag morgon: gick upp tidigt, fixade alla dokument, lade ner nycklarna till MC:n och 1 liter bensin pa flaska som var inforskaffad pa macken i Seoul(skulle konduktoren bara vetat pa taget) och begav mig till transportforetaget.
Blev val emottagen av Local Manager, Mr Lim. Han bjod pa en kopp(den koppen kostade mig en tusenlapp) och vi snackade lite.....skit forstas. Efter en stund begav vi oss ivag till fots till Tullmyndigheten och Mr Lim fragade om jag vill ha en cigarett och den tog jag naturligtvis av ren artighet. Vi kom fram till kontoret och dar vantade tulltjanstemannen pa oss och adiministrerade arendet. Efter en stund kom godset fram och jag kande genast igen ladan och jag blev sa glad som ett barn bara kan bli. -Mr Lim kommenterade detta. Fick hjalp av en kille att oppna ladan och alla prylar var intakta. Satte ihop MC:n(delvis nedmonterad for att spara plats), det tog en stund och fyllde pa bensinen och starade maskinen, spann som en katt och kl 12.30 var allt avklarat hos tullen.

Hela veckan i Seoul var tokfel fran borjan till slut med arendet att fa loss MC:n. Hoppas alla inblandade tar lardom av detta och att det gar battre nasta gang.

Tillbaka till Guest House:t och packade ihop resten av grejorna. Sade hej da till husvarden och han onskade mig lycka till. Det tog mig tva timmar att komma ut ur Busan med fororter, dels for all trafik och dels vagskyltningen som inte var den basta. Till sist hittade jag ratt vag och fick upp angan ratt bra. Det ar namligen strangt forbjudet att kora pa Express Highway med motorcykel, darfor fick jag halla mig pa de gamla landsvagarna och lokalvagarna. Efter fem timmar korning hade jag presterat endast 200 km. 
Hittade ett motell i en liten smastad vid stillahavskusten mot Japan som heter Yeongdeok, om nan'  vill kolla pa kartan. Utefter de storre vagarna ar vagskyltningen pa koreanska och engelska. Annars hade jag inte haft en ringaste aning vad denna hala heter.
Checkade in snabbt och och fick till forslag att parkera hojen inne i motellentren. Jag fattade ingenting men sa blev det. Gick ut och at en sushi(kan inte namnet pa koreanska) pa koreanskt vis och vatten till.
Jag hojde ogonbrynen ngt for priset. Kostade 'hela" 1000  Won( 8 SEK). I Seoul ar det fyra ggr. dyrare.

Tyvarr fanns det ingen mojlighet att fa in bilder till detta inlagg med denna "gengasdator" men det kommer nog nasta gang.

Tack alla som har bloggat sa har langt. Jag ar nog lite dalig pa svara, tror jag.
Vi hors snart igen.
//Ingemar

Seoul, 24 maj dag 5.

Idag ar det Public holliday, Buddas fodelsdag.
Igar var jag pa ett enormt varuhus for endast hemelektronik-lika stort som hela Nordstan's kopcentra fast atta vaningar hogt-kanske nat' for Goran i Orebro. Kopte ett USB-minne 1GB, nastan gratis. 
Korea ar som USA. Allt skall vara  BIG, BIG, BIG. En sak som slagit mig ar att det finns nastan inga smabilar. Det ar tydligen status att aga en stor bil, tecken pa att man har lyckats samt en hog social stallning. Man far passa sig for alla "rodljuskorare" och MC:ar som kor pa gangbanor och overgangsstallen. Det gar tydligen fortare dar da det ar totalt igenkorkat med trafik pa gatorna.
Jag har inte berattat att jag bor pa ett gest house som heter Bewon Guest House som ligger i centrala Seoul. Jag ar tydligen den forsta svensken nagonsin som "gastat" stallet trots ett tiotal ar pa nacken. Trevligt, kan jag rekommendera.
Var ute och at en traditional koreansk lunch med receptonisten. Kommer tyvarr inte ihag hans namn, men minns att han hette Kim i efternamn. For det heter nastan alla har i Syd-Korea.
Senaste budet pa antalet invanare ar 15 miljoner i Seoul.
Iovrigt mar jag bra. Vantar pa att det skall losa sig med MC:n.
//Ingemar

Seoul, Syd-Korea 22 maj dag 3

Har nu anlant till Seoul och resan gick smartfritt sa har langt.
Skulle hamta hojen idag och begav mig till ECU-Lines huvudkontor. Det visade sig att bolaget bytt namn eller overtagits av ett annat foretag. Som tur var ju det samma adress.
Rattelse: Det var inte ECU-Lines huvudkontor, utan en agent's kontor som heter MOLAX Line LTD som ECU-Lines  anvander sig av. Ratt skall vara ratt!
Dar fick jag hjalp av Mr Kim, Assistant Manager med personal (sittande?), se foto.
Han borjade prata om Licens plate och registrering hos myndigheten-jag helt oforstaende forstas. Forklarade for honom att jag hade inte for avsikt att importera MC:n, utan skall aka vidare till Ryssland med bat. Han var mkt vaenlig och korrekt som koreaner ar (mitt intryck).  
Han berattade att MC:n ar kvar i Busan, 350 km fran Seoul. Den ar tidigast i Seoul pa mandag, nasta vecka.
Nu planerar jag att ta hoghastighettaget, KTX och hamta den i Busan pa fredag (torsdag ar helgdag) for att spara tid och kora direkt till Sokcho, nordostra hornet av Syd-Korea dar farjan till Vladivostok lagger ut. 
Har redan forlorat en vecka + nagra dagar ifran den ursprungliga planen.
Nu skall jag vara turist i tva dagar och "skika lite".


image18

Göteborg, 20 maj 2007.

Seuol

Avresa söndagen 20 maj från Göteborg 08.00 och från Arlanda 18.10 till Seoul, Syd-Korea.
Beräknad ankomst till Seoul, måndagen 21 maj kl. 13.00.
//Ingemar

RSS 2.0